Pondělí - Pátek od 9 - 12 a 13 - 17 hod.

Ford Scorpio

Ford Scorpio je automobil produkovaný v letech 1985 až 1998. Byl to model, který nahradil model Ford Granada. V UK a Irsku byl Scorpio označován ještě jako Granada až do roku 1994. Varianta Merkur Scorpio byla prodávána v druhé polovině 80. let v Severní Americe.

První generace Pod označením DE-1 byla označována první generace Scorpia v průběhu jeho vývoje. Měl mnoho společného s Fordem Scorpio. Byl na něm použit stejný typ střechy, stejná filosofie designu, podobně jako u třetí generace Escortu. Pod kapotou Scorpia byly osvědčené motory a to s označením Pinto benzíny 1.8 a 2.0, také tam byl použit motor V6 Cologne s obsahem 2.4, 2.8 a 2.9. V létě 1989 začaly být motory Pinto nahrazovány osmi ventilovým motorem 2.0.

Scorpio byl předurčen být na hlavní pozici prodávaných modelů Fordu v Evropě jako hlavní alternativa Mercedesu nebo BMW pro ty, kteří hledali podobný typ výkonného automobilu. Přišel na trh také o rok dříve než jeho noví konkurenti z Roveru a Vauxhallu. Předchozí generace, tedy Granada, měla ve své době velice dobrou výbavu jako kožené vyhřívané elektricky ovládané sedačky, klimatizaci, elektricky ovládané střešní okno nebo palubní počítač. Vylepšení, které byly dostupné ve výbavě Scorpia byly navíc také vyhřívané přední okno nebo pohon všech čtyř kol. Hlavní výhodou byl systém ABS, který se u tohoto modelu stal standardtním prvkem výbavy napříč produkcí tohoto automobilu. Automobil byl široce chválen jako komfortní a prostorný, zejména byl vyzdvihován prostor pro nohy u zadní řady míst.

Oproti Granadě byl Scorpio dostupný pouze jako hatchback a ne jako limuzína nebo kombi. To však byla prokázaná chyba Fordu a tudíž Ford později představil variantu limuzína v roce 1990 a o dva roky později byla představena varianta kombi. V průběhu vývoje prošel Scorpio několika změnami. Především byly představeny motory DOHC v roce 1989 a také hlavně byla představena verze upravená společností Cosworth s motorem 2.9 litru se 24 ventily V6 v prosinci 1990.

Cosworth byl velký a rychlý což mělo za následek nízkou spotřebu. Mnoho uživatelů dokázalo spotřebovat 10 litrů na 100 kilometrů a to bylo maximum, co z auta dokázali dostat.

Merkur Scorpio Merkur Scorpio byla Severoamerická verze Evropské první generace Scorpia. Automobil byl nabízen u prodejce Lincoln-Mercury v letech 1988-89.

Merkur Scorpio byl jediným nabízeným s motorem Cologne 2.9 V6. Motor měl výkon 100 kW když byl představen pro trh v Severní Americe v roce 1988. Většina těchto motorů měla 4 stupňovou automatickou převodovku A4LD, zbytek dostal 5 stupňovou převodovku T-9. Verze s automatickou převodovkou byly dostupné pouze v Kanadě. Scorpio byl nabízen jako luxusní automobil střední třídy ale nikdy nezískal hodnocení ve které Ford doufal. Merkur se přestal vyrábět po roce 1989.

Facelift Scorpio získal facelift první generace. Rozdíly se projevily na přední mřížce, přední světlomety, zadní světlomety, jiná byla také kapota a palubní deska. Přišel na trh v březnu 1992, ve stejný čas jako byla představena verze kombi, která byla poprvé ukázana v říjnu 1991 v Londýně na Britské Motor Show. Motor Peugeot XD3 byl nahrazen výkonějším italským motorem VM Motori.

Druhá generace Druhá generace Scorpia byla dostupná ve verzi limuzína nebo kombi a měla stejnou základnu jako jeho předchůdce, také stejné motory používané na konci výroby první generace. Zavěšení a ovládání prošlo mnoha změnami k lepšímu oproti první generaci. Došlo také k radikální změně designu jak zevnitř tak zvenší. Získal také nový design předních světel, přední mřížky nebo kliky u dveří. Peti dveřová varianta hatchbacku již nebyla v nabídce.

Interiér získal nové sedačky a kvalitnější materiály. Nový vnější vzhled však byl více kontroverzní. Zadní světla byla upravena do hubené linie spolu s nárazníkem. Netradičně Ford nikdy nepředstavil jméno designéra. Média reagovala celkem negativně na nový design Nový design získala také přední světla a přední mřížka chladiče.

V roce 1998 získala druhá generace Scorpia facelift. Druhá generace získala tmavší přední světla, širší přední mřížku. Zadní světla získala také nový vzhled. Tyto změny byly poslední ve vývoji tohoto automobilu, který spolu s výrobou skončil v létě 1998.

Výbava a motory Druhá generace Scorpia byla dostupná ve třech různých výbavách, každá byla dostupná ve verzi limuzína nebo kombi. Cosworth verze s motorem 2.9 byla dostupná s kontrolou trakce, protiskluzem a automatickou převodovkou. Většina výroby disponovala automatickou převodovku.

Výbava Executive byla základním modelem. I přesto zahrnovala elektrické ovládání oken, ABS, PAS, alarm nebo imobiliser. Výbava Ghia zahrnovala také navíc ještě klimatizaci, hliníková kola, přední mlhová světla. výbava Ultima byla nejvyšší a včetně všeho již jmenovaného zahrnovala také CD měnič, ovládání teploty, kožené elektricky ovládané sedačky a další.

Některé verze Ultima disponovaly motorem 2.5 turbo diesel. Netradičně nebyly varianty ani typy motorů zobrazené na zadní části automobilu jako tomu tradičně bývá avšak byly vypsané na bocích hned u znaku Scorpio na rámečku oken zadních dveří. Výbava Executive neměla žádný znak, byl to prostě Scorpio. Každá jiný výbava měla svůj název vyznačený hned vedle jména modelu. Například "Scorpio Ultima".

Velikosti motorů byly také vyražené na stranách automobilu. Motor 2.0 měl označení pouze pokud měl 16 ventilů, tak to bylo označení 2.0 16v, avšak motor 2.0 s 8 ventily znak neměl. Jiné motory jako 2.3 nebo základní 2.9 znak měly. Úprava od Cosworth nesla označení "24v". Slovo Coswotrh nebylo vyraženo nikde na vnější části automobilu.