Pondělí - Pátek od 9 - 12 a 13 - 17 hod.

Ford Probe

Ford Probe je sportovní liftback produkovaný firmou Ford v letech 1989 až 1997. Probe nahradil model EXP jako sportovní kompaktní auto. Probe byl plně vyroben na základě platformy G od Mazdy používající unikátní plechy a interiér. Probe si zapůjčil různé prvky od Mazdy RX-7 jako například vysouvací přední světla.

Probe byl vyráběn na základě modelu MX-6 jako sportovní kompaktní kupé. Byl předurčen pro zaplnění díry na trhu, která dříve patřila modelu Capri v Evropě. Původně byl model Probe zamýšlen jako 4. generace modelu Mustang na severoamerickém trhu jako přímý konkurent pro automobily Acura Integra, Nissan 200SX a Toyota Celica. V průběhu času se marketingový tým Fordu rozhodl využívat u Fordu Probe pohon předních kol zapůjčený od platform GD a GE od Mazdy. Použit byl tento pohon předních kol z důvodu levnějších nákladů na výrobu a také na zvyšující se popularitě tohoto pohonu u uživatelů.

Fanoušci Mustangu měli námitky proti konfiguraci pohonu předních kol, japonskému inženýrství a nepoužitému motoru V8, takže Ford začal pracovat na novém designu pro Mustang. 17. března 1997 Ford oznámil ukončení výroby modelu Probe.

Začátky Na konci 70. let 20. století firmy Ford a Ghia začali zkoumat sérií futuristických designů. Probe I byl poprvé ukázan v roce 1979. Jeho design byl klínovitý a zahrnoval několik specifických prvků jako krytá zadní kola nebo vysouvací přední světla. Tento model byl následován hned v dalším roce mnohem konvenčněji vypadajícím modelem Probe II. Styl Probe II také připomínal typ vozu tzv. pony car. V roce 1981 byl představen Probe III, který demonstroval krytá kola ale jaho karoserie se vyvinule ve více konvenční model Ford Sierra a inspiroval také model Ford Taurus. V roce 1982 byl představen Probe IV, který měl radikálnější dynamiku a vyvinul se v roce 1984 v model Probe V.

První generace Ford Probe byl hatchback založený na platformě GD od Mazdy. Byl poháněn motory o obsahu 2.2 o výkonu 82 a 2.2 s turbem o výkonu 108 kW. Dále byl použit motor o obsahu 3.0 o výkonu 104 kW s označením Vulcan V6. První generace vydržela na trhu v letech 1989 až 1993 v USA.

První generace byla dostupná v několika výbavách. Byly nabízené podle regionu, ve kterém byl prodáván. Byly dostupné varianty GL, LX a GT.

Varianta GL byla v základu s motorem 2.2 82 kW a bylo zde pár možností výberu výbavy. Většina kusů prodaných v USA bylo vybaveno klimatizací. Varianta LX měla v nabídce například úložný prostor pod sedadlem pasažera, okna v elektřině, elektrické zámky nebo elektricky nastavitelná boční zrcátka. Verze byla dostupná s motorem 3.0 V6 Vulcan, který Ford použil také u modelů Taurus, Ranger, Tempo nebo Aerostar. V této výbavě sedalo zakoupit také například přehrávač CD. Varianta GT zahrnovala vše co varianta LX ale s motorem 2.2 108 kw s turbem a točivým momentem 258 N·m.

Druhá generace Druhá generace byla vyráběna v letech 1993 až 1997. Designové týmy mazdy a Fordu provedli kompletní přeměnu designu druhé generace. Stejně jako dříve, Probe byl vyroben na základě struktury modelů MX-6 a 626.

Mazda zkonstruovala motor, převodovku a podvozek, zatímco Ford vytvořil karoserii a interiér. Druhá generace byla ze 60% Mazda a ze 40% Ford. I přesto, že byla druhá generace o 2 palce delší a o 4 palce širší, byla o 60 kilo lehčí než první generace. Druhá generace byla představena v srpnu 1992 jako modelový rok 1993. Jak bylo plánováno, na Evropský trh dorazila na jaře 1994. V tu chvíli druhá generace Probe zaplnila díru na trhu po modelu Capri, který se přestal prodávat o 7 let dříve. Capri byl jedním z 10 nejprodávanějších automobilů v Británii v průběhu 70. let ale jeho popularita klesla na začátku 80. let po představení modelů Fiesta, Escort a Sierra.

Na konci 80. a na začátku 90. let začali být dostupnější sportovní automobily jako Honda Prelude, Nissan Silvia, Mitsubishi Eclipse a Toyota Celica. A poté také Volkswagen Corrado a Opel Calibra.

Ford doufal, že prodá alespoň 20 000 kusů modelu Probe za každý rok jeho výroby v Británii ale za první tři roky se prodelo pouze něco přes 15 000 vozů. Například v únoru 2016 se v Británii stále používalo jen 718 Fordů Probe.

Základní model začínal na 13 000 USD a byl nabízen se základním motorem 2.0 FS-DE od Madzy se 16 ventily a 4 válci. Sportovnější verze GT zařínala na 15 404 USD a byla nabízena s motorem 2.5 KL-DE Mazda K se 24 ventily a 6 válci, nízkoprofilovými pneu Goodyear, kotoučovými brzdami na každém kole nebo kožený volant. Oba motory byly nabízeny s možností výberu převodovky. Buď 4-rychlostní automatická nebo 5-rychlostní manuální.

U Probe byly dostupné dvá typy automatických převodovek, u prvních motorů to byl typ F-4EAT, od roku 1994 byla u motoru V6 nabízena 4-EAT ale motor 2.0 I4 používal převodovku typu CD4E. Ta byla vyráběna ve městě Batavia, Ohio.

Nová sportovní verze (SE) byůa dostupná v letech 1995 a 1996. Zahrnovala sportovní přesní světlomety, 15" hliníková kola.

V testu nejlepšího automobilu na světe pod záštitou časopisu Automobile Magazine se Probe GT umístil na třetím místě po Mercedesu Benz a BMW, které oba stáli 80 000 USD zatímco Probe "pouze" 15 000 USD.