Pondělí - Pátek od 9 - 12 a 13 - 17 hod.

Ford Orion

Ford Orion je malý rodinný vůz produkovaný Evropským Fordem v letech 1983 až 1993. Celkem bylo prodáno 3 534 239 automobilů v průběhu 10 let. Ford Orion měl základ ve Fordu Escort ale přesto měl Ford Orion karoserii jako limuzína. Vizuálně se však Orion liší především delší přední a zadní částí oproti jeho sourozenci.

Orion Mark I (1983-1986) Na začátku 80. let se měnil modelový plán Fordu zavislý na trhu v západní Evropě. Pohon předních kol se stal populárnějším než pohon zadních kol a z hatchbaků se staly limuzíny a kombi. Původní plán výroby se změnil a karoserie se vyráběly jiné než se původně plánovalo. Začalo to u třetí generace Escortu v roce 1980 a u nové Sierry nahrazující model Cortina v roce 1982. V roce 1985 se nabízel i model Granada v karoserii hatchback.

Orion byl designován pro zaplnění díry v trhu jako tradiční čtyř dveřová limuzína, která chyběla v nabízených možnostech Escortu od druhé generace z roku 1980. Nahradil také ukončený model Cortina v roce 1982. Orion vypadal podobně jako Escort v přední části s rozdílnou mřížkou přední části zatímco zadní část Orionu byla delší a plošší než u Escortu. Délka Orionu byla podobná jako u modelu Sierra, měl více prostoru na nohy. Koncept byl podobný jako u Volkswagenu Jetta, prodloužené verze Golfu, která byla v prodeji od roku 1979.

Ford nabízel model Orion pouze ve výbavých GL a Ghia. Byly nabízeny motory 1.3 a 1.6 CVH dostupné s karburátorem a přímým vstřikováním volitelným u motorou 1.6 ve výbavě Ghia. Nižší specifikace ve výbavě L byla dostupná od roku 1984, která byla volitelná u motoru 1.6 diesel.

Orion Ghia 1.6i zahrnoval centrální zamykání, střešní okno, sportovní přední sedačky, elektricky ovládaná okna, zadní opěrky hlavy, tachometr a také informační panel ukazující řidiči jestli je nebo není potřeba provést údržbu automobilu. Všechna tato výbava byla vzácná u takto malých rodiných automobilů v 80. letech dávající Orionu vyšší nároky na trhu.

Orion 1.6i sdílel stejný motor s Escortem XR3i a nabízel podobný výkon a ovládání. 1.6i byl nabízen u luxusní limitované edice nazvané 1600E v roce 1989. Jméno 1600E získal podle druhé generace Fordu Cortina 1600E ze 60. let, oba automobily byly zamíšleny jako velice dobře vybavené limuzíny s dostatečným výkonem pro pracující lid. Orion 1600E byl dostupný v černé, bílé a metalické šedé a měl RS hliníková kola, dřevěné obložení palubní desky a dveří, také měl sedačky v šedé kůži. Těchto bylo vyrobeno pouze 1600 kusů, ze kterých mělo 1000 kusů kožené čalounění.

S faceliftem v roce 1986 přinesl Ford vzhled a technologii bližší Fordu Escort a také nižším modelům Fordu. Úspěch Orionu napříč Evropou, především v Británii kde se zařadil mezi TOP 10 nejprodávanějších automobilů od roku 1984 až do roku 1990. Orion byl silný soupeř v Británii pro ostatní značky, v letech 1987 a 1988 byl 8. nejprodávanějším automobilem v Británii.

Druhá generace V březnu 1986 se začala prodávat druhá generace Orionu. Přinesla systém ABS nebo vyhřívané přední okno. CVH motory získaly vylepšení a byly zařazeny do nabídky dalších jiných modelů Fordu. Byly vylepšeny také zámky napříč všemi modely Fordu. Také došlo k vylepšení zavěšení kol, převodovky, interiéru. Změnami prošly také úrovně výbavy, lepší odhlučnění kabiny, vylepšené řízení či nastavení zavěšení kol. Úrovně výbavy nyní zahranovaly také v minulosti vymazanou výbavu L, speciální edici LX, unikátní edice GL a GLS, dále také Ghia, Ghia se vstřikováním a speciální 1600E.

Orion třetí generace Třetí generace se začala prodávat v září 1990. Získala stejnou kritiku od médií jako pátá generace Escortu. Získala také nové motory 1.3 a 1.4 CVH benzíny. Stejně jako Escort, tak i u Orionu se dostaly do nabídky motory Zetec se 16 ventily. V roce 1992 se zlepšilo zavěšení kol. Třetí generaci můžete identifikovat díky chromované přední mřížce. Výbava Ghia Si (sportovní vstřikování) měla motor 1.8 DOHC 97 kW Zetec, která z této výbavy udělala nejrychlejší verzi Orionu, tu Ford produkoval po 10 let. Uměla jet až 126 mil za hodinu. Tato verze nebyla tak populární jako předchozí generace. V letech 1991 a 1992 již nepatřila třetí generace mezi 10 nejprodávanějších automobilů Velké Británie.

Třetí generace byla dostupná v těchto variantách: - L v letech 1992-1993 s motorem 1.8 diesel - LX v letech 1990-1993 s motory 1.3, 1.4, 1.6, 1.8 16v benzín a 1.8 diesel - GLX v letech 1990-1991 s motory 1.3, 1.4, 1.6 benzín - Ghia v letech 1990-1993 s motory 1.3, 1.4, 1.6, 1.8 16v benzín a 1.8 diesel - Ghia Si v letech 1992-1993 s motorem 1.8 16v benzín

V září 1993 Ford zrušil název pojmenování Orion a všechny varianty byly přejmenovány na Escort.