Pondělí - Pátek od 9 - 12 a 13 - 17 hod.

Ford Ka

Ford Ka je auto do města. Model Ka je vyráběn od roku 1996 až do současnosti. Druhá generace automobilu přišla až v roce 2008. Ta byla vyráběna firmou Fiat ve městě Tychy v Polsku. Třetí generace byla představena v roce 2014.

První dvě generace měli tří dveřovou karoserii, první generace měla dokonce také dvou dveřovou karoserii se stažitelnou střechou. Verze se stažitelnou střechou se prodávala jako model StreetKA. Dále se prodávala sportovní verze SportKA.

Třetí generace se vyrábí jako pěti dveřová a jako čtyř dveřový sedan. Ta byla z počátku nabízena v Brazílii, později se vyráběla v Indii, Mexiku, Jižní Africe, kde se prodává jako Ford Figo, dále v Argentině a v Evropě.

Jméno KA má mnoho různých výslovností. Například s krátkým „a“ nebo s písmeny vyslovenými zvlášť. Ford používal všechny tři typy výslovností. Na základě stránek Auto Trader se o Fordu KA říká „KA jako kočka“.

První Generace První generace Fordu KA byla představena 11. září 1996 jako malý levný automobil. Byl vyroben na základech modelu Mark IV ale úplně jiným zevnějškem. Design byl zapůjčen od automobilu Ghia Saetta, který byl navržen Filippem Sapinem. KA se od konceptu k výrobě přeměnil s menšími změnami. Nárazníky z jednoho kusu a podběhy kol udělaly automobil odolnějším a snadněji opravitelným. Automobil byl vyráběn na existující výrobní lince modelu Fiesta v Almussafesu ve Valencii, byla zde snaha o snížení investic do výroby. Hlavní vedoucí výroby byl Kevin O’Neill. Návrhář automobilu byl Chris Svensson ze Sunderlandu, který navrhl podobné auto již na vysoké škole umění v roce 1992.

Když byl model KA představen na trh, vyvolal u veřejnosti smíšené reakce vzhledem k jeho originálním vzhledu New Edge, na který dohlížel Jack Telnack a dokončil Claude Lobo.

I přes styl podobný u sesterských modelů Fiesta a Puma byl model KA chválen motoristickým tiskem za jeho ovládání. Pod dozorem Richarda Parry-Jonese byla převodovka a řazení nastaveno pro rychlé řazení.

Při příchodu na trh se prodával se spoustou volitelných doplňků jako klimatizace, posilovač řízení, nastavitelné sedadlo řidiče, nastavitelná zadní sedadla z opěrkami, airbag pro spolujezdce, centrální zamykání nebo elektrické stahování oken. Ochrana proti poškození zámků byla přidána v roce 1997.

Krom koroze byla hlavní nevýhoda Fordu KA jeho čtyřválcový motor o obsahu 1300 ccm typu OHV, který vznik na základě Kentově motoru používaném v 50. letech ve Fordu Anglia. Ačkoliv nebyl motor příliš moderní, dopřával dostatek točivého momentu pro uvolněnou jízdu ale pro rychlejší jízdu. V roce 2002 byl tento motor nahrazen motorem Duratec s vylepšenou sníženou spotřebou paliva, zjemnil jízdu. To se projevovalo na vyšších převodových stupních bez puštěné klimatizace.

V prvních třech letech produkce měly všechny Fordy KA plastové nárazníky pro snížení následků při nehodách během parkování v městských podmínkách. Jak se ukázalo, většina majitelů vyžadovala barevné nárazníky, které byly představené v roce 1999.

KA se ukázal jako model který přinesl Fordu vysoký zisk i přes nízkou cenu automobilu. V roce 2006 Ford prodal 17 000 kusů modelu KA ve Spojeném Království. Stejně jako u ostatních modelů Fordu, nedostatečná protikorozní úprava během výroby a používání nepozinkované oceli způsobilo více koroze u automobilů používaných v severnějších vlhčích klimatech.

V Austrálii byl model KA představen v říjnu 1999 a prodával se do roku 2002. Tam byl neúspěšný, prodalo se ho méně než 2 000 kusů za rok. Největším důvodem byla nepřítomnost automatické převodovky, která patří je oblíbená u velké většiny kupců automobilů v Austrálii. KA se také prodával na Novém Zélandu mezi lety 1999 až 2004 a byl nahrazen novější Fiestou.

Druhá Generace V roce 2008 byla první generace nahrazena druhou. Druhou generaci vyráběla pro Ford společnost Fiat ve spojení s výrobou modelu 500 od Fiatu. Druhá generace se vyráběla v Polské továrně ve městě Tychy společně s Fiatem 500, Fiatem Padnda a Lancii Ypsilon.

I přes zcela jinou architekturu výroby a nový design Fordu si KA zanechává částečně křivky první generace. i přes nový design Fordu s názvem Kinetic si KA zachoval zachoval všechny kola v rozích automobilu. Ford sliboval možnost volby expresních barev uvnitř kabiny. To zároveň odkazuje na možnost výběru stylingu interiéru modelu KA. Tento styling měl u uživatelů velký úspěch stejně jako úspěchu interieru v modelu Fiesta. Dodatečně mohl být interiér vybaven například propojením telefonu přes Bluetooth, bezdrátové hlasové ovládání, USB port, rádio s CD měničem nebo také na MP3, výstup AUX, ovládání audia na volantu, systém až 6 reproduktorů se subwooferem a zesilovačem.

Druhá generace modelu KA přišla s možností výběru dvou různých motorizací, obsah 1.2 litru benzín s výkonem 69 koní a točivým momentem 102 N·m nebo obsah 1.3 litru TDCi naftový motor s výkonem 75 koní a točivým momentem 145 N·m. Oba motory měli naměřené emise o hodnotě 120 g/km CO2. Oba motory byly dodávaný od Fiatu.

Hlavním rozdílem mezi druhou generací modelu KA a sourozeneckým Fiatem 500 bylo lepší tlumení nárazu. Namontování zadních stabilizátorů zpřístupnilo možnost instalace o 30% měkčích pružin a tlumiče zvýšily výkon na nerovných silnicích. Některá z těchto vylepšení byla následně přidána také na Fiat 500 Abarth a Fiat 500C. Změny nastaly také u geometrie modelu 500 pro model KA i přesto že KA používá elektrický asistent řízení, postráda po předchůdci posilovač řízení. Nicméně i přes absenci posilovače řízení elektrický asistent dostačuje pro lehčí řízení než jeho předchůdce.

V testech Euro NCAP získal model KA 4 hvězdičky, model byl testován s modelem běžného řidiče, předním airbagem u spolujezdce, ABS, imobilizérem. Dodatečně si můžete dokoupit ESP(Electronic Stability Program), HBA (Hydraulic Brake Assist) a HLA (Hill Launch Assist).

Druhá generace debutovala ve 22. filmu Jamese Bonda Quatum of Solace a byla představena říjnu 2008 na Motor Show v Paříži.

V roce 2008 byly spekulace, že by model KA mohl být představen také na trhu v Severní Americe. Ford se nakonec rozhodl ho v Severní Americe neprodávat protože pro požadavky američanů je model KA příliš malý.

Třetí generace Třetí generace modelu Ka byla vyvinuta v Brazilském Fordu. Koncept třetí generace byl představen v Brazílii v listopadu 2013. Produkce nejnovějšího KA začala v červenci 2014. Vyráběla se jako hatchback a sedan. První kusy se v Brazílii začaly prodávat v září a říjnu 2014. Další trh, na kterém se objevil nejnovější KA, byl indický. Na indickém trhu se verze sedan prodává jako model Figo Aspire od sprna 2015 a o měsíc později jako nové Figo ve verzi hatchback. V červnu 2016 se začal prodávat také v Evropě jako model KA+.

Nový model je založen na platformě Global B, sdílí základy s modelem Fiesta, ztělesňuje design Fordu Kinetic 2.0. Katchback je pětidveřový a je o 26,6 cm delší než předchozí generace. Rozvor je delší o 19 cm. Čtyřdveřový sedan má stejně dlouhý rozvor ale dvě různě dlouhé varianty: delší v na brazilském trhu jako Ka+ stejně jako v Evropě a kratší verze v Indii jako Aspire, dlouhá 395 cm.

V Brazílii je nabízen se dvěma různými motorizacemi: obsah 1.0 tříválec benzín s výkonem 80 koní a kroutícím momentem 100 N·m a obsah 1.5 litru čtyřválec s výkonem 105 koní a kroutícím momentem 143 N·m. V Indii se nabízí motorizace 1.2 litru čtyřválec benzín s výkonem 88 koní a kroutícím momentem 112 N·m a obsah 1.5 litru čtyřválec nafta o výkonu 100 koní a kroutícím momentu 215 N·m, dále ještě obsah 1.5 litru benzín s výkonem 112 koní a kroutícím momentem 136 N·m. Poslední zmiňovaný je poháněn 6ti stupňovou automatickou převodovkou PowerShift, pro zbylé motorizace je k dispozici 5ti stupňový manuál.

Ve výbavě je nadále například funkce MyKey, MyDock, synchronizační systém Fordu, ovládací prvky systému Fordu přímo na volantu, automatická klimatizace, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, bezklíčové odemykání, elektronická kontrola stability, až šest airbagů a vysoce pevná ocelová konstrukce těla automobilu.

V listopadu 2015 byl KA+ testován v testech Latin NCAP se dvěma předními airbagy a běžným ABS s EBD a získal 4 hvězdičky z 5. Bylo konstatováno, že při přímém předním nárazu získá řidičova hlava a hrudník dostatečnou ochranu. Spolujezdcova hlava a hrudník získají dobrou ochranu zatímco spolujezdcova kolena získají jen průměrnou ochranu. Konstrukce byla hodnocena jako stabilní a schopná odolat dalšímu zatížení.

V říjnu 2015 se začal prodávat také v Mexiku a o měsíc později v Jižní Africe. V březnu 2016 byl také představen v Argentině.

Nové KA se vyrábí v Brazílii ve městě Camacari, odkud se exportuje do Argentiny. Dále se vyrábí ve městech Sanan a Gujarat v Indii odkud se exportuje do Mexika, Jižní Afriky a Evropy.