Pondělí - Pátek od 9 - 12 a 13 - 17 hod.

Ford Explorer

Ford Explorer je velký sportovní automobil produkovaný od roku 1991 a od roku 2011 získal základ platformy crossoveru. Ford Explorer se stal jedním z nejpopulárnějších automobilů. Modelové roky 1991 až 2010 byly tradiční SUV střední třídy. Of roku 2011 se změnila karoserie na crossover SUV.

V prodeji byly dvoudveřový Explorer Sport a čtyřdveřový Explorer. Prodával se také s pohonem
všech čtyř kol a od roku 1995 se vyráběl se systémem "shift on the fly" s ochranou proti
poškození pohonu kol ve vysoké rychlosti. Díky tomuto systému šlo kdykoliv přepínat pohon
kol kdykoliv ze zadních na všechny čtyři. Speciálně upravené verze Exploreru jsou dostupné
také záchranné složky. Explorer byl také název výbavy u modelu F série v letech 1968 až 1986.
V roce 2011 byl model Explorer truckem roku v Severní Americe.

První generace
PRvní generace byla představena v roce 1990 jako modelový rok 1991. První generace byla
vybavena motorem 4.0 Cologne V6 s výkonem 116 kW. Automobil se vyráběl ve městě Cologne v
Německu. Automobily byly vyráběné se čtyřstupňovou automatickou převodovkou nebo A4LD
pětistupňovou manuální převodovkou M5OD. Stejně jako jeho konkurent Chevrolet S-10 Blazer,
tak i Explorer byly dostupné ve třídveřové a pětidveřové verzi s pohonem zadní nebo všech
čtyř kol. Oba pohony byly dostupné systémem "shift-on-the-fly" díky kterému bylo možné
přepínat mezi pohonem předních nebo všech čtyř kol v jakékoliv rychlosti.

Explorer byl nabízen ve čtyřech různých výbavách. Základní je XL, která byla později nahrazena
výbavou XLS jako základ, dále XLT, Sport (dostupná pouze ve třídveřové verzi) a verze Eddie
Bauer. Pro modelový rok 1993 byl zvýšen výkon motoru na 119 kW. V limitované edici byl
modelový rok 1993 byl dostupný pouze v pětidveřové verzi a byla vložena mezi nejlepší výbavy
hned k výbavě Eddie Bauer. Ta zahrnovala automatické světlomety, automaticky zateplené zadní
okno, mlhovky, ovladač střešního okna s kompasem a teploměrem, ukikátními koly a přední
mřížkou, ve výbavě je také automatická převodovka jako standardtní výbava. Mřížka a obrysy
světlometů byly v barvách karoserie narozdíl od chromovaných u výbavy XLT a černých u výbavy
XL.

Třídveřová i pětidveřová verze byly nabízené s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Varianta
Sport byla prodávana Mazdou jako model Navajo, který vyhrál cenu Motor Trend Truck roku.
V roce 1994 se přestal model Navajo nabízet.

Druhá generace
Od roku 1995 se začala nabízet druhá generace s výborným interiérem i exteriérem a výborným
zavěšením. Od této generace již nemá společnou konstrukci karoserie s Fordem Ranger. Ačkoliv
interiér s ním stále sdílel. Motor V6 4.0 Cologne stále zůstává stejně jako u první generace.
Přední zavěšení Twin Traction Beam bylo nahrazeno více nezávislým zavěšením. Ford nyní nabízel
dva typy: třídveřový Sport a pětidveřový. Explorer byl první automobil s neonovým centrálně
postaveným brzdovým světlem. Byl to také první automobil v tomto segmentu s duálními předními
airbagy. Výbava Eddie Bauer byla nahrazena výbavou Expedition u třídveřových Explorerů pro
modelový rok 1995 ale byla již vymazána z nabídky díky počátku výroby modelu Ford Expedition.

Explorery se staly oblíbenými u tunerů díky dostupným náhradním dílům zvyšujícím výkon. Motor
5.0 je populární také díky tomu, že je nabízen u modelu Mustang a náhradní díly pro tento
motor byly zaměnitelné mezi Mustangem a Explorerem. Druhá generace byl poslední automobil Fordu
s motorem V8 benzín pushrod.

V roce 2001 byl představen Explorer Sport Trac, který disponoval karoserií pickup a 4 klasickými
SUV dveřmi a to na stejně dlouhé nápravě jako model Ranger SuperCab. Sport Trac byl podobný
v designu jako Ford F-150 SuperCrew až na to, že F-150 byl plnohodnotný pickup.

Explorer byl také exportován ze Severní Ameriky s řízením na pravo. Země jako Japonsko exportují
Explorery s řízením na pravé straně do ostatních zemí jako Austrálie nebo Nový Zéland.

Třetí generace
Pětidveřový Esplorer dostal nový design pro modelový rok 2002 zároveň s příchodem nové generace.
Měl podobné proporce jako je větší bratr Ford Expedition. Nový design se velice podobá designu
pozdější generace Fordu Expedition a tudíž byly velice často špatně rozeznatelné. Rozdíl
však byl hlavně ve velikosti zadních světlometů nebo celkově více zaoblený vzhled. Motor z
předchozí generace 4.0 SOHC V6 s 12 ventily přetrval nadále v nabídce motorů zatímco motor
Windsor V8 byl nahrazen motorem 4.6 2V V8 SOHC se 16 ventily. U verze Sport Trac měl motor 4.0
výkon 153 kW. u Exploreru bylo používáno označení U6 pro pohon zadních kol, U7 pro pohon všech
4 kol a U8 pro pohon všech kol na 5. a 6. pozici ve VIN kodu.

Třetí řada sedadel byla dostupná od počátku. Byly dostupné varianty Sport Value, Sport Choice,
XLS, Sport Premium, XLT, Eddie Bauer a Limited. Modelové roky 2002 až 2004 měly také ve výbavě
kontrolu stability, ten však byl zatím volitelný. Od roku 2005 se stal ve výbavě standardem.

Pro třetí generaci Ford připravil plně nezávisle zavěšené zadní zavěšení u petidveřové verze
ale ne u třídveřové verze Sport. To umožnilo lepší ovládání na silnici, vyšší stabilitu a
komfort jízdy.

Třídveřové sportovní verze Exploreru byly designované v roce 2001 v podobném designu jako
pětidveřové Explorery 2002. Díky poklesu popularity třídveřových sportovních SUV v roce 2003
byla třídveřová varianta Exploreru vyřazena z nabídky od roku 2003.

Čtvrtá generace
Explorer získal v roce 2006 nový vzhled produkovaný firmou Magna International. Nabyl na
rozměrech a díky tomu se dostal do vyšší třídy SUV jelikož do původní třídy crossover SUV
byl zařazen model Ford Freestyle. Ford vylepšil interiér, přeměnil zadní zavěšení a přidal
sklopitelnou třetí řadu sedadel. Přibyl také monitor tlaku pneumatik nebo elektronické
ovládání stability jako standard. Oproti předchozím generacím čtvrtá generace již nebyla
vyráběna s řízením na pravé straně.

Motor 4.0 V6 s 12 ventily 157 kW byl nabízen jako srandard. Výkonější 218 kW 4.6 V8 s 24
ventily byl stejný jako u 5. generace Mustangu. Byl postaven na designu ZF. Pětistupňová
automatická převodovka 5R55W byla vylepšena. Byla to jediná převodovka dostupná u motoru V6,
protože manuální pětistupňová převodovka od Mazdy se přestala vyrábět.

Explorer modelový rok 2006 byl nominován na cenu Severoamerický truck roku.

V roce 2007 Explorer získal několik malých vylepšení jako například AUX výstup na přehrávání
hudby, vyhřívané přední okno nebo vyhřívaná sedadla.

V roce 2008 Ford přidal do výbavy airbagy do dalších míst interiéru. V nabídce byla také na
výběr satelitní navigace s hlasovým zadáváním.

Pátá generace
Pátá generace má základ na platformě D4. Od tradičního SUV se Explorer změnil na crossover
SUV střední třídy.

Pátá generace získala černé sloupky A, B a D podobně jako to mají Land Rovery pro sportovnější
vzhled. Získal také nově podobná přední světla jako Ford Flex, Edge, Escape, Expedition a
F-150.

Vývoj páte generace byl veden šef inženýrem Jimem Hollandem, který byl také šef inženýr Land
Roveru. Vedl vývoj Range Roveru 2005 facelift. Holland také pracoval na modelu Expedition.

Pátá generace byla představena 26. června 2010. Ford přemístil výrobu do Chicaga kde byl
vyráběn také Ford Tauru a Lincoln MKS. Louisville, kde byl Explorer vyráběn v předchozích
letechl, začal vyrábět modely Fordu na základě platformy C (Focus, C-Max a Kuga). Stejně jako
model Escape, tak i Explorer bude dále nabízen jako SUV.

Výbava
Pátá generace získala tlačítko pro startování motoru, ovladač pro startování motoru, kožená
sedadle z premiové kůže, vyhřívaná a chladící sedadla, duální DVD systém, aktivní parkovací
asistent, SIRIUS Travel Link, MyFord Touch, Ford SYNC, Sony audio system s HD rádiem,
vylepšený navigační systém, 20" hliníková leštěná kola nebo zadní světlomety LED.

Explorer je dostupný s pohonem předních nebo všech kol ve stejný čas. V nabídce je dostupný
motor 3.5 TiVCT s výkonem 216 kW V6 s šestistupňovou automatickou převodovkou 6F nebo 6F
SelectShift. Dále je v nabídce motor 2.0 EcoBoost s výkonem 179 kW s šestistupňovou
automatickou převodovkou 6F ale ne s převodovkou 6F SelectShift a pouze s pohonem předních kol.
Explorer je dostupný s automatickým inteligentním pohonem všech kol inspirovaný od Land Roveru.

Ochrana a bezpečnost
Ochranné prvky zahrnují duální přední adaptivní airbagy SRS, boční air bagy duální na předních
sedadlech, air bagy na bezpečnostních pásech (dostupné od roku 2011). Dále je dostupné
sledování mrtvého bodu s upozorněním, upozornění srážky s pomáháním brzd, kontrolu stability,
elektronickou úpravu stability a další.

Pátá generace byl první automobil vybavený speciálně tvarovanýmim duálními bezpečnostními pásy.
Air bagy jsou vloženy dovnitř do bezpečnostního pásu. Ford oznámil, že chce tuto speciální
vlastnost chce Ford přidat k ostatním modelům Fordu.

2013 Ford Explorer Sport
Explorer Sport 2013 byl oznámen 28. března 2012 jako modelový rok 2013 a začal se prodávat v
červnu 2012. Sportovní výbava kombinuje černé doplňky exteriéru, tužší podvozek a zavešení,
větší brzdy a motor 3.5 Twin Turbo V6 s výkonem 272 kW. Je to jediná verze kombinující
pohon všech čtyř kol a motor EcoBoost. Pohon předních kol již u tété výbavy není nabízen.
Tato verze byla postavena do konkurence s Jeepem Grand Cherokee SRT Sport a Dodge Durango R/T.
V roce 2013 přibyl také nové Chevrolet Traverse.