Pondělí - Pátek od 9 - 12 a 13 - 17 hod.

Historie značky

Ford je druhá největší společnost zaměřující se na výrobu automobilů. Na základě prodeje z roku 2010 se stala pátou největší společností na světě. Na konci roku 2010 byl Ford pátým největším výrobcem automobilů v Evropě. V americkém magazínu Fortune 500 společnost Ford umístila na 8. místě na základě příjmů v roce 2009 o hodnotě 118.3 miliard dolarů. V roce 2008 vyrobil Ford 5 532 000 automobilů a zaměstnával 213 000 zaměstnanců najednou na 90 různých místech po celém světě.

Společnost Ford

Firma Ford je Americká multifunkční firma zaměřená především na výrobu automobilů. Hlavní sídlo firmy se nachází ve městě Dearborn, stát Michigan jako předměstí města Detroit. Firma byla založena Henrym Fordem 16. června 1903. Společnost prodává klasické automobily pod značkou Ford a luxusní automobily pod značkou Lincoln. Pod společnost Ford také spadá Brazilská společnost Troller vyrábějící SUV automobily a také australská součást společnosti Ford pod názvem FPV. V minulosti společnost Ford vyráběla také traktory a automobilové komponenty. Ford vlastní také 2,1% akcií japonské Mazdy, 8% akcií britského Aston-Martin a 49% akcií čínské firmy Jiangling. Pod Ford také ve světě spadá ve světě několik „JOINT-VENTURES“, Changan Ford Mazda v Číně, Ford Lio Ho na Taiwanu, AutoAlliance Thajsko v Thajsku, Ford Otosan v Turecku a Ford Sollers v Rusku. Firma je nyní pod záštitou rodiny Fordů. Společnost Ford je také zapsána na největším akciovém trhu v New Yorku „New York Stock Exchange“.

Ford představil metody pro hromadné vyrábění automobilů a také metody řízení pracovní síly podobné dnešním výrobním linkám, které známé z výroby automobilů dneška. V roce 1914 byly tyto metody známé jako „Fordismus“. Fordovi bývalé dceřiné společnosti Jaguar a Land Rover, získané v roce 1989 a 2000, byly prodány společnosti Tata motors v březnu 2008. Ford vlastnil také švédskou automobilku Volvo v letech 1999 až 2010. V roce 2011 Ford ukončil divizi Mercury, pod  kterou spadala výroba luxusních automobilů v USA, Kanadě, Mexiku a středním východě od roku 1938.

Ford je druhá největší společnost zaměřující se na výrobu automobilů. Na základě prodeje z roku 2010 se stala pátou největší společností na světě. Na konci roku 2010 byl Ford pátým největším výrobcem automobilů v Evropě. V americkém magazínu Fortune 500 společnost Ford umístila na 8. místě na základě příjmů v roce 2009 o hodnotě 118.3 miliard dolarů. V roce 2008 vyrobil Ford 5 532 000 automobilů a zaměstnával 213 000 zaměstnanců najednou na 90 různých místech po celém světě.

20. století

Prvním pokusem Henryho Forda založit svou společnosti po svým jménem byla společnost „Henry Ford“ založená 3. listopadu 1901, ze které se stala společnost Cadillac Motor 22. srpna 1902 poté, co ji Henry Ford opustil i správy na jméno společnosti podle jeho jména. Společnost Ford Motor byla založena v roce 1903 s počáteční hotovostí 28 000 dolarů od 12 investorů. Nejvíce do firmy investovali John a Horace Dodgovi. V prvních letech společnost Ford vyrobila pouze několik automobilů denně v továrně v ulici Mock Avenue, později v další továrně v ulici Piquette v Detroitu. Parta dvou až tří mužů pracovala na každém automobilu, montovali automobily z dílů dodávaných převážně ze součástek dodávaných od dodavatelských společností, se kterými měl Henry Ford uzavřenou smlouvu o dodávání autodílů. V následujících letech docházelo k rozmachu společnosti a vylepšování montážní linky. Ford postupně nechal přenést většinu produkce automobilových součástek přímo do svých továren.

Henrymu Fordovi bylo 39 let když založil firmu Ford Motor. Tato společnost má potenciál na to se stát jednou z největších a nejvíce vydělávajících společností na světě. Jako jedna z největších rodinných společností své doby patří pod vedením rodiny Fordů již více než 100 let.

Po prvním benzínem poháněném automobilu, který byl vynalezen v roce 1885 německým vynálezcem Carlem Benzem bylo třeba vytvořit automobily, které si může finančně dovolit i střední třída. Tomu přispěl Henry Ford vytvořením první výrobní linky v roce 1913 v jeho továrně v Highland Parku v Michiganu.

Mezi lety 1903 a 1908 Ford produkoval modely A, B, C, F, K, N, R a S. Většinu modelů prodal po stovkách, některé i několik tisíc kusů. V roce 1908 Ford představil masově vyráběný model T, kterého se prodaly miliony. V roce 1927 byl model T nahrazen modelem A, prvním autem s bezpečnostním čelním sklem. Ford začal vyrábět první levný V8 motor v roce 1932.

Ve snaze konkurovat výrobě Pontiacu patřícímu do střední cenové kategorie pod záštitou General Motors, Ford vytvořil Mercury v roce 1939. Mercury je divize Fordu, vyrábějící automobily vyšší cenové kategorie. Henry Ford koupil společnost Lincoln Motor v roce 1922 aby mohl konkurovat společnostem jako Cadillac a Packard v luxusním segmentu automobilů.

Od roku 1956 začal nabízet speciální bezpečnostní balíček do automobilů, který obsahoval mnoho inovací udávají standardy. Například volitelné přední ochranné pásy, zadní ochranné pásy, které byly nabízené vůbec poprvé do automobilů. Ford také představil v roce 1957 nové zámky dveří, které se měly stát překážkou pro děti a tím měly děti ochránit například před otevřením dveří během jízdy. Ve stejném roce představil stažitelnou střechu na masově vyráběném šestimístném automobilu.

V roce 1955 Ford založil divizi Continental jako divizi pro výrobu luxusních automobilů. Divize byla zodpovědná za výrobu a prodej slavného modelu Continental Mark II. Ve stejném čase byla vytvořena divize Edsel, která se starala o design a trh pro Continental Mark II, modelový rok 1958. Vzhledem ke špatnému prodeji tohoto modelu Ford spojil divize Lincoln, Mercury a Edsel v M-E-L, který se proměnil v Lincoln-Mercury po ukončení divize Edsel v roce 1959.

Model Ford Mustang byl představen v roce 1964. V roce 1965 Ford představil upozorňovací světýlko pro připojení bezpečnostního pásu.

V 80. letech Ford představil mnoho různých velice úspěšných modelů po celém světě. Dále začal používat reklamní slogan: „Už jste v poslední době řídili Ford?“ pro představení automobilů Ford více zákazníkům a zmodernizovat automobily. Ford v roce 1990 získal společnost Jaguar Cars a v roce 1994 získal také Aston Martin. V 90. letech Ford pokračoval v prodeji automobilů ve vysokých číslech díky nízkým cenám pohonných hmot a rostoucí Americké ekonomice s rostoucím akciovým trhem.

S koncem století přišla vyšší cena zdravotnictví, vyšší ceny pohonných hmot, ekonomika začala oslabovat. Díky tomu začala klesat cena akcií, klesaly také prodeje automobilů. Většina firemního zisku pochází z půjček, které si zákazníci zprostředkovali skrze Ford Motor Credit.

21. století

V roce 2005 byly dluhopisy společností Ford a General Motors prohlášeny magazínem Washington Post jako odpad. To vše jako důsledek výrazného poklesu americké ekonomiky. Celkový profit společnosti díky tomu klesl z důvodu tlaku na snížení ceny. Klesaly marže na prodaných automobilech, zákazníci dostávali výrazné slevy na nové automobily nebo nízké úroky při financování vozu. Později roku 2005 Bill Ford začal řešit s novým prezidentem Americké divize Fordu Markem Fieldsem jak se opět vrátit k vyšším ziskům. V prosinci 2005 byl vytvořen plán jménem „The Way Forward“, neboli „Cesta kupředu“ na setkání předních šéfů společnosti. Na veřejnost se tento plán dost následující měsíc 23. ledna 2006. „Cesta kupředu“ zahrnovala plán jak společnost utřídit tak, aby se co nejlépe přizpůsobila aktuální situaci trhu. Modely automobilů, které nevykazovaly dostatečný zisk, byly staženy z trhu, byly zavřeny některé výrobní linky, 14 továren a propuštěno 30 000 zaměstnanců.

Ford představil nové modely, včetně tzv. Crossover SUV. Ford začal vyvíjet hybridní elektrické motory do automobilů. Jeden z prvních modelů s hybridním motorem bylo SUV Ford Escape Hybrid. Ford si nechal potvrdit licence na podobné technologie které dnes používá také Toyota, aby nedošlo k porušení patentových práv. Ford následně oznámil, že chce začít spolupracovat s dodavatelem elektřiny společností Southern California Edison (SCE) aby zjistili zda bude možné pro běžné uživatele hybridních motorů automobily používat běžně v praxi, zda půjdou dobíjet hybridní motory z běžné elektrické sítě. Po investicích mnoha milionů dolarů a po mnoha letech se podařilo model Escape Hybrid přeměnit na plug-in hybrid, SCE ve spolupráci s Fordem po příchodu plug-in hybridu hodnotí jak se tento model uchytí u běžných uživatelů s možností doplňování energie bateriím z běžné sítě.

William Clay Ford Jr., pravnuk Henryho Forda (přezdívaný také jako „Bill“) byl zvolen výkonným předsedou v roce 1998 a stal se také výkonným ředitelem společnosti v roce 2001 s odchodem Jacquese Nassera. Stal se dalším hlavou společnosti po odchodu do důchodu jeho strýce Henryho Forda II v roce 1982. Pod Ford spadala také společnost Cosworth, která se zaměřuje především na výrobu sportovních úprav automobilů, především sportovních motorů. Tuto společnost Ford prodal Geraldu Forsythovi a Kevinu Kalkhovenovi v roce 2004. Tímto začal pokles vývoje sportovních motorů ve Fordu. S odchodem do důchodu presidenta a šéfa kanceláří Jima Padilla v dubnu 2006 přišel i na jeho pozici „Bill“ Ford. O 5 měsíců později se presidentem a zároveň CEO stal Alan Mulally. „Bill“ Ford nadále setrval v pozici výkonného předsedy. V prosince 2006 se podařilo společnosti navýšit úvěruschopnost na 25 miliard dolarů. „Bill“ uvedl, že bankrot není řešením. Ford a United Auto Workers souhlasili se smluvním vyrovnáním v listopadu 2007, které společnosti Ford poskytlo zásadní zlom z hlediska jejich nákladů na zdravotní péči a ostatní ekonomické problémy. Dohoda zahrnovala také přesun závazku financování zdravotní péče na asociaci Voluntary Employee Beneficiary (VEBA) a tím tak ulehčit účetnictví firmy. Toto nabylo největšího efektu v lednu 2010 kdy se projevila finanční síla Fordu. Ford převedl celý svůj závazek, který se pohyboval kolem 5,5 miliardy USD na VEBA v hotovosti a dále si předplatil 500 milionů USD na své budoucí závazky vůči fondům. Smlouva také zajistila práci mnoha uchazečům o zaměstnání díky mnoha investicím do továren Fordu.

Automobilka nahlásila největší roční ztrátu v historii společnosti a to v roce 2006, bylo to 12,7 miliard USD a odhadovalo se, že Ford vrátí k zisku nejdříve v roce 2009. Avšak Ve druhém čtvrtletí roku 2007 nastal zásadní zvrat na burze Wall Street, kdy firma získala 750 milionů USD. I přes tento zisk společnost Ford ukončil rok 2007 ve ztrátě 2,7 miliard USD.

V 2. června 2008 Ford prodal společnost Jaguar a Land Rover společnosti Tata Motors za 2,3 miliardy USD.

Během parlamentních slyšení, která se konala v listopadu 2008 ve Washingtonu D.C. prohlásil Alan Mulally: „My od Fordu doufáme, že máme dostatek likvidity. Ale musíme se také připravit na možnost, že ekonomické podmínky se budou i nadále zhoršovat.“ Mulally dále uvedl, že kolaps jednoho z jejich konkurentů by měl velký dopad na Ford. Ford podporoval jak Chrysler tak General Motors v jejích výzkumu vládních překlenovacích úvěrů kvůli finanční krizi roku 2008. Tyto tři společnosti společně představily plán pro udržení průmyslu. Mulally řekl, že Ford chce zažádat o podporu pro průmysl. V nejbližší době Ford nebude vyžadovat přístup k vládním překlenovacím úvěrům. Nicméně zažádáme o 9 miliard USD jako kritický zpětný chod nebo pojistku proti zhoršujícím se podmínkám. GM a Chrysler získali vládní úvěry a financování prostřednictvím T.A.R.P.